Stolt flickvän, kallas det!

SIKTAR HÖGT. Pontus Bäckman, 16 år från Sunnansjö utanför Nordmaling, siktar högt när det gäller idrott och studier. Inom kort börjar han Rymdgymnasiet i Kiruna med sin favoritsport jibbing som specialinriktning. Pilot eller astronaut och att kvalificera sig till de största jibbingtävlingarna i världen hör till målen i framtiden.    FOTO: LINUS BÄCKMAN

NORDMALING 16-årige Pontus Bäckman siktar mot stjärnorna på mer än ett sätt.
Snart börjar han på Rymdgymnasiet i Kiruna med sin favoritsport jibbing som specialinriktning.
- Jag slår två flugor i en smäll, säger han.

Pontus Bäckman i Sunnansjö utanför Nordmaling hade redan kommit in på ett stort skidgymnasium i Malung när han bestämde sig för att flytta norrut i stället.
Den speciella rymdprofilen på rymdteknikprogrammet i Kiruna blev avgörande för hans val av studieort de närmaste tre åren.
- Det är häftigt med rymdteknik. Jag har alltid velat bli pilot, det har varit ett ganska stort mål i livet. Antingen att flyga stridsflygplan eller vanliga passagerarplan.
­- Men jag har också funderat på att söka vidare som astronaut, det vore väldigt fränt att bli det, säger Pontus som nyligen gick ut Artediskolan i Nordmaling med matte, NO och idrott som favoritämnen.

Följer Fuglesang

Han har också följt den svenske astronauten Christer Fuglesangs äventyr i rymden.
- Jo, det har gjort att jag fått upp intresset litegrand.
Förutom studierna i rymdteknik, som lägger grunden för både framtida rymdjobb och högre studier i naturvetenskap och teknik, har även skidsporten lockat honom till Kiruna.
- Jo, nu slår jag två flugor i en smäll.
Pontus Bäckman är nämligen en hängiven utövare av jibbing, det vill säga en skidsport där åkarna gör olika trick i hopp eller halfpipe.
- Tjusningen med sporten är försöka få de svåraste tricken att se så lätta ut som möjligt.

Bra tränare i Kiruna
I Kiruna erbjuder Rymdgymnasiet i samarbete med Vinteridrottsgymnasiet fina träningsmöjligheter, framhåller Pontus som börjar nya skolan 26 augusti.
­­- Jag har satsat ganska mycket på jibbing i ett år, och har stora förväntningar på Kiruna. De har en riktigt bra tränare, och bra förhållanden. Snön ligger ju nästan en månad längre däruppe.

Tvåa på DM
Pontus Bäckman deltog i två tävlingar förra säsongen, däribland distriktsmästerskapen i Umeå där han kom tvåa. Jibbing är dock betydligt större i övriga Europa och USA, där bland annat multisporttävlingen X-games avgörs.
- Mitt mål är att kunna ta mig till de allra största tävlingarna, säger Pontus.



Arikeln hittar ni här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback